Tuesday, April 24

Arts Is My Soul...




maafkan aku...
maafkan andai tersalah anggap diri yang hina ini...
tersalah bicara...
tersalah laku...
tersalah perhatian...




aku punya kehidupan yang aku rasakan belum mencapai misi matlamatnya...
bukan aku suka-suka menulis...
menulis yang menjadi jiwaku...
menjadi penemanku...
menjadi sebahagian dari hidupku...
bagaimana bentuk nukilan itu aku sahaja yang tahu...
pernah dulu hajatku ingin menjadi seorang novelis tersohor...
inginku menyimpan segala karyaku di sini...
namun, itulah realiti penulisanku...
imaginasi tidak selakar realiti...

kehidupanku kini lebih baik di samping sahabat-sahabat
 yang tidak pernah leka untuk menegurku...
alhamdulillah aku memiliki roomate sebaik afikhah...
mungkin perpindahan penginapan itu memberi sedikit daya perubahan untukku...
terima kasih Allah...
di sini aku lebih haus untuk mencari ilmu-ilmu agama
yang sudah lama aku tidak amalkan...
aku seperti kehilangan permata ilmu itu...
aku juga berupaya berkongsi apa yang ada di dada ini...
kini baru ku tahu bentuk perancanganmu yang dulunya aku keliru...
aku tenang di sini...
aku bahagia...
aku selesa...
salahkah aku meneruskan rasa ini??

kata emak teruskan sahaja ko-k itu...
jaga diri sebagai seorang wanita islam...
mungkin level muslimah ataupun solehah itu terlalu jauh untuk aku kecapi...
tapi, itulah harapan keluargaku...
aku hanya seorang puteri yang diapit 5 putera...
sungguh aku tidak layak...

aku belajar untuk memperbaiki silapku di semester pertama...
silap berfikiran...
khilap kepada Allah...
salah kepada diri sendiri...
serta orang-orang tersayang....

bukan artikel ini ingin ku jual...
cintaku kepada penulisan melebihi puitisnya bicara kata...
bukan hanya cinta dia...
cintaku kepada teman-teman...

aku sedang mengejar kesungguhan...membuktikan aku bisa menjadi diriku sendiri...
impian keluarga tercinta...
bantulah aku...
sokonglah aku...
kerana hanya TEGURAN dan sokongan bisa buatku terbangun...
hatiku juga bukan sekeras batu kerikil...
samakanlah aku dengan siapapun...
terpulang... dan terpulang....
hanya sangkaan yang baik aku harapkan...

andai aku terleka maafkan aku...
dan aku hanya bisa mengatakan
ARTS IS MY SOUL...





No comments:

Post a Comment