Sunday, January 1

ISTIDRAJ...


# aku tak solat tapi aku lulus exam...
# aku tak puasa tapi aku tetap kaya...
# aku tak bace buku pon bila exam, tapi aku lulus...
# aku tak sembahyang kat masjid berjamaah, 
tak bayar zakat tapi aku dapat nikmat Allah berganda-ganda...
# setiap malam aku pergi kelab, minum arak, bersosial, hidup aku tetap terasa nikmat...
# aku kerja sambil lewa, kadang-kadang skip kerja, 
makan gaji buta tapi naik pangkat...

BERBEZA DENGAN :

* aku cukup solat 5 waktu 1 hari, aku berselawat setiap hari, aku bace buku sampai khatam, TAPI aku tak lulus exam...
*aku puasa sunat setiap minggu, hidup aku biasa saje...
* aku pergi masjid dan selalu berjemaah, tapi aku tak kaya...
* aku berdoa setiap hari, bace al-Quran, bangun setiap suku malam bersolat tahajjud, 
hidup aku susah juga...


AL-ISTIDRAJ...
bermaksud perkara luar biasa yang berlaku kepada orang fasik atau kafir
 sebagai tipu daya buat mereka...
ia akan menambahkan lagi kejahilan dan kebodohan mereka 
sehinggalah balasan Allah S.W.T menimpa mereka
 dalam keadaan mereka lupa...


surah Al-an'am ayat 44-45 :
" tatkala mereka lupa akan apa yang diperingatkan kepada mereka, 
kami bukakan beberapa pintu tiap-tiap sesuatu (nikmat dan kesenangan) 
sehinggalah apabila mereka telah bersuka ria dengan (kesenangan) 
yang mereka peroleh itu, 
lalu dengan sekonyang-konyangnya kami seksa mereka sehingga mereka putus asa"


Rasullullah telah bersabda:
" apabila kamu melihat Allah memberikan kepada seorang hambaNya di dunia ini
 apa yang hamba itu suka dan hajati, 
sedangkan hambaNya itu tetap dalam kemaksiatannya, 
maka itulah yang dinamakan ISTIDRAJ."


dalam maksud yang lebih terperinci, perkara yang di luar adat kebiasaan
 yang berlaku terhadap insan-insan adalah
 bertujuan untuk MEMBINASAKAN atau MENYESATKAN lagi insan tersebut 
 secara perlahan-lahan atau tanpa disedari dan bukan dalam keadaan yang mengejut.
jika kita betul-betul menetapkan iman dan taqwa yang kuat dalam hati, 
insyaAllah tidak berlaku ISTIDRAJ kepada kita...


kenapa dia selalu hidup mewah, kaya selalu dikurniakan serta naik pangkat,
 tapi hidupnya penuh dengan kemungkaran??
 sebuah anugerah yang Allah kurniakan kepada kita adalah
 untuk memperlihatkan sejauh mana keikhlasan kita kepadaNya...


Allah melihat adakah hamba yang di beri kenikmatan itu menyedari bahawa 
Dia maha pemurah dan penyayang..
dan sepatutnya mereka-mereka ini bersyukur dan menjadi lebih baik atau rendah diri...
jika insan-insan yang di beri nikmat itu tetap tidak bersyukur,
 ia akan menimbulkan kemurkaan Allah...


 bagaimana pula jika yang selalu berdoa setiap pagi dan malam tetapi 
tetap lambat untuk dikabulkan permintaannya??
itu tanda Allah SAYANG kepada hambanya...
Allah tahu jika kita lambat atau cepat untuk memperoleh nikmatnya,
 kita akan terus dan terus berdamping dan berdoa kepadaNya 
serta selalu dapat mendekatiNya...
kita sentiasa DEKAT dan INGAT kepada Allah...
kita sentiasa dalam lindungan Allah...
kita hidup untuk terus mendapatkan keredhaanNya...

Allah itu lebih tahu apa yang terbuku...
apa yang tersirat..
apa yang tersembunyi...
apa yang TERBAIK...
untuk hamba-hambaNya...
usah mengeluh justeru terus mengadu kepadaNya...
bersyukurlah dengan apa yang kita milikki...
nescaya akan bertambah nikmat itu...

INSYAALLAH...



3 comments: