Saturday, March 31

intake 23...(part III)



Birthday Boy Mr. Zawawi....
gembira bukan??? keh3....

last training untuk kami pegawai kadet peringkat Junior...
terlalu pantas masa berlalu...
terlalu cepat kenangan itu...
dan terlalu manis untuk aku...

entah kenapa, di akhirnya aku terlalu terasa dekatnya kami...
namun, tetap terbatas...
aku sayang intake 23...
bagaimana sayangnya aku kepada diri ini...

permulaan yang tidak sehaluan...
namun kembali rapat dengan rasa tanggungjawab masing-masing...
kami ke alam dewasa...
banyak pahit dan kelat yang di simpan...
aku tahu itu...
berfikiran terbuka dan terima sahaja sebagai satu inisiatif mengawal emosi...
walaupun agak tidak rasional pada asalnya...
namun, hanya sekejap sahaja rasa itu...

kita tidak boleh membeli kenangan apatah lagi menjual kenangan...
kita hanya mampu melakar sebuah kenangan...
melakar tidak semudah mengimaginasi....
sama seperti pengalaman...
tidak akan peroleh di mana-mana dengan satu teriakan meminta tanpa usaha...

tanggungjawab serta amanah dari sudut islam....
bermakna amanah dari Allah kepada hambaNya sebagai satu perintah...
bukan untuk membebankan hambaNya...
malah mendidik supaya taat dan setia kepada Tuhan mereka....
kita ini siapa?
bukankah seorang hamba?
menjadi khalifah dan pemimpin kepada anak-anak Adam akan datang....

aku lebih berminat untuk meceritakan pengorbanan pejuang-pejuang Islam zaman dahulu...
tokoh-tokoh serta khalifah di zaman Rasulullah SAW...
tentera pejuang islam yang taat dan tidak pernah mengalah....
Khalid Al-Walid...
Bilal Bin Rabah...
Imam Syafie...
Muawiyah Bin Abu Sufian...
dan ramai lagi tokoh sejarah Islam yang membangunkan agama mereka  
dari zaman Nabi Muhammad SAW, zaman Khaulafa Al Rasyidin 
dan sehinggalah zaman Utmaniah...
dahulu dan sekarang tidaklah stragis kezaliman...
kezaliman sekarang lebih berbentuk NAFSU dan PANGKAT...
sehingga tidak menghiraukan yang HALAL dan HARAM....

sekembalinya sejenak...
aku bangga akan semangat yang dipertontonkan sahabatku...
walau bukan semua tapi sudah memadai untuk aku menambah semangat itu dalam diri ini...
tandaku belum mengalah...
tidak semuanya buruk dan tidak semuanya baik...
akal fikiran ada untuk membezakan...
bergantung kepada nafsi...

sem depan kami akan ke peringkat Intermediate...
semoga Allah redha akan semuanya...
serta terus membantu kami menuju dan menyelak sebuah harapan yang baru...
sebuah perjalanan dan harapan untuk menjadi lebih terbaik...
menjadi contoh kepada adik-adik...
serta membuang yang keruh dan meneruskan yang jernih suci...
insyaAllah...

aku sayang persahabatan ini...
semuanya kerana Allah...
semoga Allah lebih memberikan jalan kebaikan untuk semua...
semoga maju dan terus berjaya wahai sahabat-sahabat...
terima kasih...

jumpa lagi untuk lembaran yang baru...
Assalamualaikum...
Barakallah Alaikum...



No comments:

Post a Comment