Tuesday, March 20

peliharalah dia untukku kelak...




hatiku berbicara kembali...

kembali untuk merenung acapkali menghayati...
melamar setiap sudut hati...
menentukan segala dan setiap pelusuk sanubari...
bertanya-tanya kepada diri sendiri...
mampukah kamu bertahan dengan lagha dunia itu semata-mata???
wajahku rebah ke bawah...
setiap kamu hadir...
setiap kali itu aku menyesali...
menyesali diri aku bukan yang terbaik buatmu...
aku bukanlah yang memenuhi kehendakmu...
kenapa aku masih berkhayal lagi...
aku ingin memenuhinya dengan seribu kebaikan....

menjaga hati ini...
tidak semudah memelihara nafsi...
aku tewas...
namun aku kembali bertaup supaya aku tidak berlanjutan...
hanya mengasihimu dalam diam...
terdayakah aku??

sedayanya aku berantologi dengan nada hati...
berdoa dan terus menghadap ilahi...
menginsafi kelemahan diri...
menjauhkan maksiat hati...
tapi aku juga manusia yang tidak pernah jemu membuat khilaf duniawi...

kau lindungilah hati ini...
jauhkan yang haram itu bagiku...
kau datangkanlah sejuta menfaat & kebaikan untukku...
ke arah yang lebih berguna untuk ukhrawi...
kau peliharalah dia untukku kelak...
menjadi benteng arus bahagiaku...

kau hindarkan perasaan ini untuk terus menular...
menjadi sesuatu yang sia-sia...
sesungguhnya aku insan yang kerdil lagi dhaif....
aku manusia yang sentiasa diuji...

aku belum cukup untuk mengenalimu Ya Rabbi...
aku belum sempurna beribadah kepadaMU...
aku belum siap untuk menghadapMU...
seraya hatiku melonjak merinduiMU...
aku sedang belajar untuk mencintaiMU ya Wahhab....
kerana cintamu itu lebih agung dari segalanya...





aku juga manusia yang khilaf...
aku juga tidak sempurna...
maka, ajarkanlah aku erti kehidupan yang diredhai...
jauhkanlah hati ini dari prasangka & anasir yang mazmumah...
istiqomahkanlah hati ini ke arah menghadapMU Rabbuna...
hidupkanlah sentiasa hati-hati ini terukir agung namamu Ya Latif....
peliharalah hati ini dan hatinya....





No comments:

Post a Comment