Monday, May 7

ASH-SYAKIRIN...



kelmarin dah hari ini...
apa yang menjadi muhasabah untukku?
di setiap perilaku yang terkadang membuntui...
semalam aku berazam sesuatu...
sesuatu yang bisa merubah hidupku...
sedaya aku merembeskan sebuah naluri kedhaifan hati...
ternyata bukan mudah...
acapkali aku merasakan kehidupan ini terlalu sukar untuk aku tempuhi
tanpa ada jati diri yang kuat...
pendinding abadi, serta prinsip agama yang utuh...
namun, kehidupan itu ternyata lebih indah andai aku terbiasa dalam kesederhanaan..
cukupklah nikmat yang aku perolehi sekarang...
sedangkan terlalu banyak nikmat-nikmat yang Allah beri padaku tanpa aku sedari...
bersyukurlah...

ya,  kita terlalu mempersoalkan kegawatan,
setidakpun perkiraan dalam kehidupan ini??
kenapa??
dan Allah sendiri tidak pernah berkira andai kita lalai akan perintahnya...
kita kerap inginkan hak yang sempurna dari maha pencipta,
tetapi hak-hak dan hubungan kepadaNya tidak pernah kita jaga...
terlalu beruntungkan manusia itu?

dan hari ini,
entah kenapa kata-kata dari bonda begitu meresap ke dalam jiwaku...
walaupun sudah keberapa kali bicaranya...
aku memberi ruang untuk jernihkan ruang keras setandus nasihat dalam hati...
ruang yang tidak pernah aku buka untuk ibu...
terlalu batu di situ...
terbuku lama aku kuncinya...
alhamdulillah...

aku sedayanya terus membuka pintu hati itu...
sebagai satu doa yang tidak pernah putus...





dan disaat itu, aku rindukan Mesir...
arrghhhhhhhhh........!
sebuah kota yang menjadi takluk hatiku semenjak 16 tahun lagi...
apa khabar sahabat baikku di sana??
wahai NurulJannah.....
dia selalu mengatakan
"kan best ade kau sekali pja kat sini"
maafkan aku teman kerana tidak dapat bersamamu...
maafkan aku kerana memungkiri janji kita...
untuk sama-sama berjuang di bumi Kinanah...

mungkin kehidupanku di sini...
Alhamdulillah...






No comments:

Post a Comment