Thursday, May 12

~NEIGHBOURS TERBAEK!~

aku mempunyai 2 jiran
 yang paling terbaik pernah aku jumpa...
 tiada pengganti pastinya...
sejak kecil lagi kira2 umurku 3,4 tahun
 aku gemar mendampingi jiran2 aku...
seperti rumah keduaku... pastinya bersama siblingku yang lain...
mereka sangat mengalu-alukan kehadiran kami juga sebaliknya....
tidak pernah BERKIRA...
 terlalu baik dengan kami juga semua keluarga...
bagaikan hubungan saudara dan adik beradik.... 
aku terlalu kagum dengan ukhwah yang terjalin....
di waktu susah dan senang sukar melihat ketiadaan mereka....
BERSAMA2 serta MENOLONG itu pasti!

kami terlalu rapat antara satu sama lain.... siblingku dan juga anak2 mereka....
bahkan kami juga hampir sebaya kesemuanya.....
bahagia.... gembira... 

sehingga umurku menginjak 12 tahun... 
aku sekeluarga berpindah rumah yang terletak dibandar....
berat hatiku berat lagi jiran tetanggaku....
namun, ianya demi masa depanku....
aku bersekolah di bandar bersama 3 adikku yang lain...
jarak dari rumah ke bandar kira2 40km....
ditambah aku yang akan mengambil UPSR tahun itu....
so, kelas malam mengambil part yang wajib....

dipendekkan cerita, hidup kami berpindah randah....
Taman Hijrah dan Taman Sri Saujana...
sekembalinya aku ke sekolah menengah... 
kami tetap tinggal di Tmn Sri Saujana....


tahun 2008... ibu bapaku akan berangkat ke tanah suci mekah...
 untuk menunaikan haji....
pemergian mereka selama sebulan lebih itu terlalu lama bagiku.... sedih....
seperti biasa aku serta 2 adikku akan tinggal di halaman tetapku....di kampung....
rumah di bandar di biarkan tanpa penghuni kerana aspek keselamatan....
di kampung lebih aman kerana jiran2 terbaikku sentiasa menghulur baktinya...

aku lega... tapi...
jiwaku panik... terkesima.....
Awa adikku yang ke-4 dan Jalil yang bongsu tinggal bersama....
hanya kami bertiga....
nadiku semakin senak tatkala pakcikku ingin membawa Awa bersamanya
untuk membantu pekerjaannya di Perak....
aku semakin luluh apabila hari berikutnya pakcikku turut membawa Jalil 
mengikutinya serta tinggal bersamanya.....
 habis diriku????
 di tinggalkan keseorangan tanpa mereka???
fuhhh!tidak terbayang nasibku yang bersendirian...
namun, jiran2ku terlebih dahulu menawarkan bantuan....
simpati terhadapku serta nasib keluargaku....
aku butuh siapa lagi??? ibu bapaku jauh di luar Malaysia....


mereka sentiasa menjaga rutin harianku.... 
sarapan, lauk tengahari dan malam itu WAJIB ada setiap hari....
mesti untuk diberikan kapadaku... 
juga menawarkanku tidur dirumahnya sehingga kepulangan ibu bapaku....
terlalu banyak kebaikan mereka tidak tertulis di sini...

sehingga saudaraku memandang serong kebaikan jiran2ku....
salahkah mereka??? silapkah mereka?? 
pertanyaan yang menyesak fikiranku....
aku terlalu sedih hingga dipertikaikan terlalu mengharap bantuan orang lain...
tidak mahu berdikari... aku juga tidak minta bantuan itu hadir...
keperihatinan mereka membatasi semua penafian itu....
aku juga sebak di anggap mementingkan 'orang lain' dari saudara sendiri...
adakah silapku juga?? salahkah aku menerima pertolongan mereka???
semua itu kerana AMANAT ibu bapaku supaya memelihara kami
 sementara ketiadaan mereka...
tanggungjawab.....

sudahlah.... bertahun berlalu....
aku menjadikan itu sebagai pedoman serta pengajaran untukku....
bagiku semua sama tiada beza...
 kita sesama saudara bersama2 saling bertanggungjawab serta 
mengambil berat.... setiap amanah yang di pikul serta di janjikan....
terima kasih "SAUDARA2KU"....
hanya Allah sahaja yang dapat membalas setiap inci kebaikan kalian....



No comments:

Post a Comment